Det finns ett par enkla knep som kan hjälpa dig som byggföretagare att få in pengarna för det arbete du utfört. Har du koll på vilka?
Att avtala rätt har flera fördelar, framförallt eftersom det är mycket vanligt att det under arbetets utförande framkommer behov av ytterligare arbete, det vill säga arbete som inte omfattas av den ursprungliga avtalade uppdraget. Sådant arbete, som kommer i tillägg till det avtalade uppdraget, kallas för tilläggsarbete – ÄTA (ändringar, tillägg, avdrag). I denna situation uppstår ofta flera frågor såsom;
Enklaste sättet att få betalt för utfört arbete är att ha ett skriftligt avtal. I avtalet reglerar parterna bland annat priset, tilläggsarbete och betalning. Priset för arbetet ska anges med eller utan ROT-avdrag. Priset ska också anges antingen som fast och/eller löpande räkning. Betalning och tiden för betalning är avgörande för hur du enklast får betalt för den tid du lägger ner.
Enligt konsumenttjänstlagen 41 § är din kund (konsumenten) skyldig att betala när du som hantverkare utfört tjänsten och skickat en faktura. Skulle kunden i tid ha begärt en specificerad faktura är han inte skyldig att betala förrän en sådan faktura kommit honom tillhanda. Detta gäller om inte annat har avtalats.
Rör det sig om ett större arbete kan ni komma överens om att kunden betalar efter hand, för det arbete som färdigställts. Har ni avtalat om att fakturering ska ske löpande bör detta göras en gång per vecka eller var 14:e dag. För att du ska kunna begära förskottsbetalning måste ni ha avtalat om det i förväg. Kunden har rätt att säga nej om du senare ber om förskottsbetalning. Tänk på att inte ge kunden för lång betalningstid. 30 dagars betalning är alldeles för lång tid. Kunden har ju redan en form av kredit eftersom han betalar först efter att arbetet är utfört.
Ett vanligt problem bland hantverkare är att många fakturerar alldeles för sällan. Fakturera därför regelbundet, gärna en gång per vecka och sätt korta betalningsfrister. Det hjälper dig också att enklast får betalt för den tid du lägger ner.
I vissa fall, som vid större arbeten där avtalsbeloppet kan komma upp i stora summor, kan det finnas anledning att säkra betalningen. om hantverkare kan du kräva bankgaranti av kunden på det avtalade priset. Du kan också kräva bankspärr. Då spärras det belopp som avser din faktura på kundens konto.
Läs mer om hur du undviker gratisarbete i Hejdes 10-sidiga guide för byggföretagare. Guiden är full med tips och råd kring hur du tar betalt, avtalsmallar som är bra att ha och risker du som byggföretag ska undvika när du jobbar med ROT-avdrag. Givetvis är guiden helt kostnadsfri.